تحویل اکسپرس

تحویل فوری و سالم محصول

پرداخت مطمئن

پرداخت از طریق درگاه معتبر

ضمانت کیفیت

تضمین بالاترین کیفیت محصولات

ضمانت بازگشت

بازگشت 7 روزه محصول

مقدمه

در جهان هستی نیروهای ماوراء الطبیعهو اسرار و رموز بسیاری وجود دارد از بدو خلقت بشر همواره بامشکلات

فرا وانی رو به رو بوده و بدنبال حل انها به برخی از این اسرار و رموزاین عالم پی برده است . از جملهء این اسرار انرژی فوق العاده ء نهفته در درون سنگهاست  .

انسانها در  مدت  هزاران سال با شناخت انواع سنگ ها و به کارگیری ان ها در مصارف مختلف وبه دست اوردن تجربه هائی در این زمینه به مروربا خواص اثار گوناگون هر یک از اها اشنا شدند  .

بر اساس شواهد تاریخی از هزاران  سال قبل در میان ملل کهن جهان نظیر : ایران  .  چین  .  هند و….همواره سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برای مقاصد گوناگونی نظیر درمان محافظت از افراد در برابر بلایا و حوادث طبیعی خنثی کردن نیروهای منفی و تاثیرات نا مطلوب محیطی حرز موفقیت و پیروزی در کار و زندگی و…. بکار گرفته می شده و دانشمندان و جواهر شناسان بزرگ در قرن های متمادی در کتابهای خود ضمن معرفی هر یک  از این سنگ ها و بیان مشخصات و ویژگی ان ها به خواص و فواید هر یک از انهااشاره کرده اند .

فرستادگان الهی نیز که علو مشان از وحی الهی سرچشمه گرفته واز اسرار و رموز عالم خبر دارندتوجه خاصی بدین موضوع داشته و  ضمن استفاده از سنگ ها برای خود به دیگران نیز استفاده از انها  را سفارش میکردند و خواص و فواید زیادی از انها بیان کرده اند .

کوشش و تحقیقات فراوان حدیثی درباره ء سنگها نشان میدهد که پیشوایان دین جز هفت سنگ ( عقیق . فیروزه . یاقوت  . زمرد  .  جزع یمانی . در نجف  . وحدید صینی )نامی از دیگرسنگها و خواص انها ذکر نکرده اند هر چند اگر از انها دربارهء دیگر سنگها سوال می شد پیرامون فواید و اثار انها سخن می گفتند .

از ان رو چنان که گفته شد چون سنگهایی وجود دارد که در کتب حدیثی نامی از انها برده نشده ولی خواص ومنافع بسیاری به ویژه در زمینه درمان امراض جسمی و روحی دارند لذا ابتدا خواص و اثار گونه های مختلف سنگها را از نظر دانشمندان و متخصصان سنگ درمانی بیان کرده وسپس به بیان فواید و تاثیرات سنگهایی که در احادیث  اشاره شده می پر دازیم .

خواص سنگها از نظر دانشمندان و تاثیر ان ها در چاکراها

Gem  therapy یاعلم سنگ درمانی پیشینه هزاران ساله دارد و ازدیر باز در شمارشیوه های درمانهای طبیعی بوده است .

کتیبه های سومری و متون علوم  ودائی هند باستان قدیمی ترین گزارشها در مورد خواص درمانی گوهرهاست که به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد . طب سنتی هند ( ایورودا ) درباره تهیه پودر . خمیر و الگزیر

( مخلوط حاوی الکل ) با سنگهای شفابخش دستورهای دقیقی دارد متون و دستورهای این طب تا به امروز حفظ شده و پزشکان در سراسر دنیا و بخصوص در امریکا . اروپا  وهند انها را بکار می گیرند .

درمانگران در چین باستان نیز از خواص ارتعاشی سنگها اگاه بوده اند . کتاب امپراتور زرد  (  حدود پنج هزار سال قبل ) نوشته و گرداوری “چی یو ” توضیحات فراوانی در موردگوهر ها وتاثیر انها در بدن انسان دارد .

ارسطو فیلسوف مشهور یونانی و دیگر دانشمندان ان دیار از قدرت ویژه سنگهای شفابخش سخن گفته اند .رومیان نیز تحت تاثیر اموزه های یونان و سایر تمدنهای باستانی همواره از سنگهای شفابخش استفاده می کرده اند .

زن درمانگری به نام ( هیلد گارد )در قرن دوازدهم میلادی{ اروپای قرون وسطی }  در کتاب معروف خود به نام  فیزیکا توضیح گسترده ای درباره خواص درمانی سنگ های نیمه قیمتی نوشته است هیلد گارد برای درمان بیماران خود سنگهایی خاص را بر روی نقاطی از بدن قرار میداده ویا انها را یک شبانه روز در ظرف اب نگاه می داشته واز ان به بیمار می نوشانده است .

( پارا سلسوس )پر اوازه ترین پزشک اروپا در دوران رنسانس در مورد ویژگیهای شفابخش سنگها و مواد معدنی وارتباط این خواص با ساختمان فیزیکی وفرمول شیمیایی انها بررسی ومطالعه کرده است . او نتیجه گرفت که از سنگهای ساییده شده ویا خرد شده نه تنها برای  درمان علایم بیماریها بلکه برای علاج دلایل عمیق بیماری هم می توان استفاده کرد دانشمندان ایرانی پس از اسلام نیز توجه و عنایت ویژژه ای به گوهرها و سنگهای شفابخشداشته اند که از این میان میتوان به صباح بن عمران جواهر شناس عهد هارون الرشید عطار بن محمد مولف کتاب منافع الاحجار و ابن سینا مولف کتاب قانون فی طب اشاره نمود

شاید بتوان گفت که پر ارزشترین و مهم ترین کتب گوهر شناسی ایران الجماهرفی الجواهر نوشته ابوریحان بیرونی به زبان عربی و رساله تنسوخنامه ایل خانی مع روف به رساله جوهریه  تالیف خواجه نصیرالدین طوسی به زبان فارسی است .

 خواص سنگها از نظر دانشمند

اپال

اپال در رنگ های مختلفی چون سفید . خاکستری . ابی . سبز  . نارنجی . و قرمز یافت میشود .اوپال به سه گروه عمده تقسیم میشود :

اپالهای گرانبها که پدیده زیبای اوپالنسیس دارند و رنگهای متعدد را در طیف نوری پدید می اورند .

اپالهای زرد و قرمز اتشی که به اوپال اتشین معروفند با وجود این پدیده اوپالنسیسدر این گروه وجود ندارد ومعمولا” غیر شفاف هستند .

اپالهای معمولی که نوعی مات و بدون درخشش و به رنگهای مختلف است

اب همواره در اپال وجود داردو با گذشت زمان با تبخیر و خروج اب از کانی اپال باعث ترک خوردگی وتضعیف پدیده هفت رنگی در ان می گردد که با اشباع این سنگ از اب یا روغن از بروز ترک خوردگی و تضعیف این پدیده می توان جلوگیری کرد لذا بهتر است برای حفظ زیبایی اپال ان را در پنبه ای مرطوب نگه داری کرده ویا زیاد در اب قرار دهند و از حرارت دادن ان حتی به مقدار کم و قرار دادن ان جلوی نور خورشید و تماس ان با مواد شیمیایی مانند لوازم ارایشی پرهیز کنند .

.

خواص و فواید اپال

اپال انرژی های درونی بدن را تقویت می کند . ودرتقویت  دستگاه گوارش به ویژه کمک به معده در هضم غذا بسیار موءثر است هم چنین به خونسازی بدن  کمک  می کند وگردش خون را تنظیم می نماید و برای درمان  سرطان خون نیز مفید است  . اوپال نیروهای منفی شخص را به خود جذب می کند . نگرانی و افسردگی را تسکین میدهد واز سستی وبی حالی باز می دارد .

الماس

نام الماس از کلمه یونانی” اداماس”به معنای تغییر ناپذیر ( فنا نا پذیر )گرفته شده است . الماس از کربن

خالص تشکیل شده وکریستالی بی رنگ است اما گاهی به رنگهای قهوه ای مایل به زرد . نارنجی روشن زیتونی حتی سیاه  دیده می شود طبیعت الماس سرد و خشک است وان را جز با سرب نمیتوان شکست  خواص اپتیکیالماس استثنایی است وبه علت شدت تلاءو وپراکندگی نور در برلیان به وجود می اید از قدیم با عنوان سلطاه نگینهای جواهر شناخته شده است

خواص وفوائدالماس

الماس به تقویت مثانه وکلیه ها کمک میکندواز به وجود امدن سنگ کلیه  ومثانه جلوگیری می نماید الماس برای از بین بردن بیماری عسرالبول (  بند امدن ادرار  ) مفید است لذا پیش نهاد  میکنندکه انرا بر روی  چاکرای خاجی(   شکم  )  قرار دهند .

گذاشتن الماس بر روی شکم سبب رفع بعضی از ناراحتیها و مشکلات  دستگاه  گوارش و مسمومیت ها و تقویت معده و روده ها می شود همراه داشتن الماس برای زن حامله که زایمانش نزدیک است مفید بوده و وضع حمل او را اسان می کند .

استفاده از الماس به ویژه گذاشتن ان بر روی چاکرای پیشانی و چاکرای تاجی برای تقویت اعصاب  و درمان بیماری صرع ورعشه بسیار مفید است و به مغز نیرو و انرژی می دهدقوه حافظه واستعداد را تقویت می کند اندیشه و ذهنیات را پاک می کند ونیروهای منفی واندیشه های  فاسد را دور می نماید .

اکوامارین

اکوامارین در رنگهای ابی روشن تا تیره  و ابی مایل به سبز یافت میشود که مرغوب ترین ان ابی سیر است هر چند بلورهایی از اکوامارین با کیفیت پایین تر  را با حرارت دادن تا حدود چهار صد درجه به رنگ ابی سیر و مرغوب می توان تبدیل کرد . اکوامارین به معنای اب اب دریاست : زیرا هم رنگ اب دریا می نماید . اکوامارین بلورهای شکننده و درشت دارد ولی شفافیت ان مانند بلور زمرد است که ترک دارد . کانال های رشته مانند و تو خالی از مشخصات این سنگ است که نور را منعکس میکند .

خواص و فوائد اکوامارین

استفاده از اکوامارین سیستم دفاعی  بدن را به ویژه در برابر الرژی هاو حساسیت ها تقویت میکند . مالیدن  اکوامارین و نیز گذاردن ان برای ساعاتی در استکان اب ومالیدن ان اب به پوست حساسیت های پوستی را رفع می کند .

گذاشتن سنگ اکوامارین بر روی  چاکرای  گلو برای فعال کردن و پاک سازی  این این چاکرا ار انرژی های منفی و درمان بیماری های مجرای تنفسی . برونشیت وریه ها . التهاب حنجره وتقویت تارهای صوتی بسیار مفید است .

اکوامارین قدرت بیان و هوش را افزایش می دهد وبه ما کمک میکند اگاهی خود را افزایش دهیم . در قدیم نیز دریانوردان  از  این  سنگ استفاده می کرده اند و ان را نوعی طلسم برای نگهداری خود از حوادث دریانوردی   میدانسته اند .

امیتیست

این سنگ  نوعی  کریستال کوارتز به رنگ بنفش است امیتیست گران بهاترین سنگ در  گروه کوارتزها بشمار میرود .

نام امیتیست از زبان یونانی مشتق شده وبه معنای مست نبودن است چون می پنداشتند که دستبند یا گردنبندی از امیتیست هنگام می خواری مانع مستی می شود . بعضی از بلورهای امیتیست در مقابل نور  خورشید قسمتی از رنگ خود را از دست می دهند . با وجود این اشعه ایکس رنگ اولیه ان را می تواند باز گرداند . بلورهای امیتیست با حرارت زیاد به رنگ های زرد روشن قهوه ای  سبز و ابی در می ایند . شکنندگی از دیگر ویژگی های این سنگ است .  اذا باید با دقت بسیار ان را نگه داشت .

خواص و فوائد امیتیست

امیتیست اراده را تقویت می نماید حکما عقیده دارند که استفاده از این سنگ برای ترک عادات ناپسند بسیار مفید است لذا معتا دانیکه قصد ترک مواد مخدر  سیگار ویا مشروبات الکلی را دارنداز این سنگ استفاده می کنند .

همچنین این سنگ به دلیل ارتباط با چاکرای پیشانی و تاجی برای رفع دردهای ناشی از  میگرن وسردردهای  عصبی ونیز بهبود حمله  های عصبی به ویژه صرع بسیار مفید است . علاوه بر ان برای رفع  بی خوابی و کابوس سفارش میکنند که ان را زیر بالش بگذارند و بخوابند .

امیتیست با رنگ بنفشی که دارد ارزش فوق العاده ای در شفا بخشی   خصوصا” در زمینه درمان با رنگها دارد  . زدودن انرژی منفی از دیگر ویژگیهای  امیتیست است که ان را به  انرژی های مثبت تبدیل می کند تکه ای از سنگ امیتیست  در گوشه ای از اتاق یا محل کار خود قرار دهید تا علاوه بر پراکنده شدن انرژیهای مثبت در فضا و ذهن و روح شما به تعادل و ارامش دست یابید و از تشویش و اضطراب و هراس دور گردید

امیترین

امیترین سنگی مخلوط از رنگ های زرد و بنفش است  .

خواص و فوائد امیترین

امیترین با چاکرای تاج و شبکه خورشیدی پیوندی نزدیک  دارد و برای تقویت اعصاب ودرمان ناراحتیهای عصبی مفید است . همچنین برای درمان مشکلات روحی و نیز افسردگی بسیار مفید است و برای دارنده ان شادابی روح و ارامش می اورد  .

توپاز

توپاز بیشتر در رنگهای زرد و ابی دیده می شود. از این  سنگ  باید  بخوبی نگهداری کردچرا که اسید  سولفوریک این کانی را تخریب شیمیاییمی کند به علت همانندی توپاز با بعضی سنگ ها ان را توپاز گرانبها نیز می خوانند .

 

خواص وفوائد توپاز طلایی

توپاز طلایی با چاکرای خورشیدی ارتباط دارد و مصریان باستان نیزان را با خدای خورشید در ارتباط میدانسته اند . بومیان افریقا نیز  از ان در مراسم دینی خود استفاده می کرده اند و به وسیله ان با دنیای ارواح ارتباط برقرارمی کرده اند این سنگ انرژی حیاتی بدن را افزایش میدهدو سازمان بدن را تنظیم و فعال میکند  .

استفاده از توپاز طلایی وقرار دادن بر روی چاکرای خورشیدی برای رفع بیماریهای کبدی و پوستی بسیار موءثر است وعلاوه بر تقویت غدد فوق کلیه و تنظیم  ان برای تسکین  دردهای ناحیه پشت و ستون فقرات فایده دارد این سنگ متابولیسم بدن را در حال تعادل قرار می دهد و برای درمان افراد خیلی چاق یا خیلی لاغر کاربرد دارد  .

همچنین توپاز طلائی سبب خلاقیت و خود باوری. شادابی  روح وبهتر شدن  خلق و خو می شود و برای درمان افسردگی وبی خوابی نیز موثر است  .

خواص فوائد توپاز ابی

این سنگ ارام بخش و الهام بخش  است و فوائد خوبی برای هنرمندان خلاق دارد گذاشتن توپاز ابی بر روی   چاکرای گلو سبب تقویت صدا  و رفع گرفتگی ان و التهابات گلو دارد  .

استفاده از ان به ویژه گذاشتن ان بر روی چاکرای سر . غده هیپوفیزو اعصاب را تقویت می کند و به سر درد هایی که منشاء عصبی و استرسی دارند ( نظیر میگرن ) کمک فراوانی می کند .

تورمالین

تورمالین در رنگهای صورتی . سیاه . ابی. سبز یافت می شودهیچ کانی در طبیعت به این اندازه در رنگهای مختلف دیده نشده است . تورمالین بر اثر حرارت دادن وسپس سرد کردن ویا مالش دادن دارای الکتریسیته ساکن می گردد . و می تواند تکه های ریز کاغذ را به خود جذب کند به دلایل مختلفی از جمله فرمول  شیمیایی پیچیده ان تورمالین را بطور مصنوعی نمیتوان تولید کرد مشخصات اپتیکی تورمالین و میزان نسبتا”بالای شکست نور و پدیده چند رنگی  قوی این کانی  ویژگی خوبی برای تشخیص این کانی است  .

خواص و فوائد تورمالین سبز

این سنگ در درمان مشکلات قلبی وبیماریهای خونی کاربرد داردتورمالین  سبز متعادل کننده عواطف است و به  فراموش کردن اسیب های گذشته و شروعی دوباره کمک می کنداعصاب خسته را می اساید  وان را تقویت می کند . همچنین این سنگ افسردگی را از بین می برد  و سبب رفع بی خوابی و  تقویت وتمرکز  اعصاب  و کم شدن استرس و ترس در وجود ادمی می شود .

خواص و فوائد تورمالین   صورتی

تورمالین صورتی یا روبلیت در رنگهای  قرمز تیره تا صورتی یافت می شود این سنگ با چاکرای قلب  ارتباط داردو برای تقویت قلب و فعال  کردن سیستم  ایمنی بدن مفید است . وجود یک تکه از این سنگ در محیط خانه  سبب نزدیک تر شدن ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر می شود . افکارو نیروهای منفی در ارتباط با زندگی مشترک را از بین می برد و شور . شادی و اشتیاق به زندگی را در هر یک از افراد بر می انگیزاند این سنگ به دلیل تعادل بخشیدن مرکز قلب  و ارامش عمیقی که در شخص ایجاد می کند برای بیماران روحی مفیداست

خواص و فوائد تورمالین ابی

استفاده از این سنگ به ویژه گذاشتن ان بر روی چاکرای گلو سبب  تقویت  ریه ها و حنجره و تنظیم غدد هورمونی به ویژه غده تیروئید وغده تیموس میگردد این سنگ قدرت سرد کنندگی  دارد  و برای درمان التهاب   و سوختگی مفید است

خواص تورمالین سیاه

خواص و فوائد تورمالین سیاه

این سنگ  برای تقویت قلب باز شدن گرفتگی عروق . فعال کردن دستگاه گردش خون . و تنظیم سیستم خون سازی بدن بسیار مفید است تورمالین سیاه از سنگهای  پشتیبان قدرتمند در برابر  انرژی های منفی  دیگران به شمار می اید وچشم زخم را دفع می کند همچنین انرژیهای منفی وسایل الکتریکی و تشعشع دار را نیز بر می گرداند

جاسب (  خواص و فواید جاسب  )

این سنگ با چاکرای قلب در تماس  است  برای خون سازی مفید است سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و الرژی و حساسیت های بدن را می زداید

خواص و فواید جاسب قرمز

این سنگ  انرژی بسیاری دارد و برای درمان مشکلات جنسی و تقویت  قوه بارداری و زایمان اسان مفید است و برای تقویت کبد و طحال نیز موثر است

چشم گربه ای

چشم گربه ای را سنگ  سیموفن نیز می نامند که در زبان  یونانی به معنای متلاطم است . محتویات رشته ای بسیار نازک و موازی  با هم از بلورهای روتیل  باعث بوجود امدن  خط براق نقره ای تا سفید رنگ در این کانی می شود که با حرکت نگین  این خط روی تمام  سطح نگین می لغزد . نام چشم گربه ایبه دلیل این پدیده ئ اپتیکی است

خواص و فواید

این سنگ مفرح القلب ( شادی اور  ) است واطمینان خاطر و ارامش  به انسان می بخشد

عین الهر یا چشم گربه نوعی ضد طلسم به شمار  می رود ودر برابر امواج منفی به ویژه   چشم زخم  انسان را محافظت می کند .

زبرجد

زبرجد در رنگهای سبز زیتونی وزرد مایل به سبز یافت می شوداین  سنگ درخششی شیشه ماننددارد وتحت تاءثیر اسید سولفوریک   تجزیه می شود  و در برابر فشارمقاومتی ندارد از ویژگیهای این سنگ  شکست دو گانه ء قوی نوری است که برای تشخیص زبرجد فایده دارد  .

خواص و فواید

گذاشتن این سنگ بر روی چاکرای قلب در هر روز علاوه بر از بین بردن ناراحتی های قلبی  و جلوگیری  از لخته  شدن خون سبب می شود تا غم و افسردگی ناشی از ان و نفرت  و حسادت  از دل و روح پاک گردد و روحی لطیف و بخشایش گر به وجود اورد . زبرجد برای تقویت دستگاه  هاضمه بدن به ویژه هضم غذا و رفع یبوست ونیز سم زدایی از کبد مفید است . همچنین این سنگ برای رفع  بیماریهای پوستی به ویژه  اگزما اکنه و جوش های  صورت بسیار تاثیر می گذارد از این رو خوب است تکه ای از  زبرجد را برای چند ساعتی در اب بگذارند و اب را بر  روی پوست های  حساس بمالد

زمرد

واژهء زمرد  به معنای سبز  و از کلمه یونانی “اسماراگدوس” مشتق شده و نام دیگر علمی ان امرالد(  Emerald  ) زمرد طبعی سرد و خشک دارد رنگ این کانی در مقابل هیچ گونه نوری حتی خورشید و حرارت تغییر نمی کند  . اکثر بلورهای زمرد همانند یاقوت ناخالصی ها و محتویات متعدد از قبیل  کانی های مهمان مایعات حباب های گاز و ترک های داخلی دارد که  در صورت کثرت این محتویات مات می گردد این محتویات و ناخالصی هاعیوب زمرد بشمار نمی روند بلکه  همانند یاقوت برای تشخیص زمرد طبیعی از مصنوعی بسیار  مفید است  .

مرغوب ترین زمردها بلورهایی  با رنگ سبز سیر هستند که حتی در صورت  دارا بودن  ناخالصی فراوان  باز هم از بلورهای زمرد پاک و شفاف  اما بارنگ روشن گرانبهاترند

خواص و فواید زمرد

زمرد سنگی بسیار پر انرژی ودارای خواص فراوانی است . استفادهء از این سنگ برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع بسیار فایده دارد به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در انها وجود دارد . به همین دلیل در  گذشته نیز پادشاهان در  هنگام  تولد فرزندانشان تکه ای زمرد را بر گردن انان می اویختند تا به صرع مبتلا نشوند اما برای کسانی که به  بیماری صرع مبتلا شده اند چندان کارساز نیست  .

همچنین قرار دادن زمرد بر روی   چاکرای  سر وتاجی برای درمان بیماری پارکینسون مفید است زیرا برای برقراری تعادل  در سیستم  عصبی بسیار  اهمیت دارد و علاوه بر

جلوگیری از حمله  عصبی دردهای عصبی را نیز می کاهد .

اویختن زمرد بر گردن و همچنین گذاشتن  ان بر  چاکرای قلب در درمان  گرفتگی رگ ها و بیماری های خونی و نیز درمان ضعف عضلات قلبی

و تپش قلب ان بسیار  مفید  است  .از دیگر خواص زمرد که بسیار  به  ان اشاره شده مفید بودن  ان برای  دستگاه گوارش است  گذاشتن  ان بر روی چاکرای خورشیدی . مجاری   کیسه صفرا  را پاک و فعال می کند وسبب  تقویت معده و درمان زخم معده     می شود  .

استفاده  از  زمرد برای درمان خون ریزی داخلی به ویژه اسهال خونی مفید است  .  نگاه به ان نور  چشم  را زیاد کرده  و اب زمرد بیماری های چشمی را بهبود میبخشد . همچنین  همراه داشتن این سنگ برای زنان  حامله مفید است و بستن زمرد بر  ران زن حامله در  هنگام زایمان  زاییدن را  اسان می کند . زمرد  دو نیروی انرژی بخش و ارام بخش دارد و برای تسکین و درمان دردهای ناحیه  ستون فقرات و عضلات گذاشتن مستقیم سنگ زمرد بر قسمت های دردناک و ماساژ با ان مفید است .

زیرکن

این کانی در لاتین  زیرکن نام دارد و در زبان  هندی به ان  زرقون می گویند زیر کن  در رنگ های زرد  . قهوه ای  .قرمز . سبز . ابی وحتی بی رنگ نیز دیده می شود  . بلورهای  بسیار  شکننده ازویژگیهای  زیرکن است زیرکن در مقابل  فشار و  ضربه به راحتی  خرد می شود . اما به دلیل خواص اپتیکی بسیار جالب ان مانند  قدرت زیاد  شکست و پراکندگی نور و  درخشش فوق العاده مورد توجه فراوان بوده است

امروزه در صنعت جواهر سازی بلورهای بی رنگ زیر کن را  تراش  برلیان می دهند و به جای برلیان و گاهی  با نام  ( برلیان  ماتارا ) به بازار عرضه  می کنند لذا زیرکن را با خط ساییدگی سفیدی که از  خود بر جای می گذارد و همچنین  شکست دو گانه ء قوی نوری که در ان بوجود می اید ویا با استفاده از اسید  و تیزاب ان را  از برلیان میتوان تشخیص داد  : چرا که  هیچ  اسیدی حتی  تیزاب در ان  اثری ندارد بلکه انرا درخشنده می کند  هر چند ممکن است رنگ ان  نیز  روشن  شود بر خلاف  الماس  که رنگ خط  ساییدگی ندارد و در برابر  مواد  شیمیایی عکس العمل  نشان  می دهد و باعث از بین  رفتن  ان  می شود  .گاهی  نیز بلورهای رنگین  زیر کن  هم چون رنگ های قرمز و سبز ان را تراش مخصوص  می دهند و ان را به جای  یاقوت و زمرد عرضه می کنند  .

خواص و فواید زیرکن

زیر کن برای سلامتی  انسان به ویژه  درمان الرژی های پوستی و ناراحتی های ریوی فایده دارد و دردهای ناشی از مرض نقرس را  تسکین می دهد و سبب فعالیت کبد و طحال و غده  پانکراس  می شود هم چنین این سنگ  روحیه شخص را  متعادل و ارام میکند و از افراط گرایی های روحی و روانی می کاهد .